Magamról
Budapesten születtem művészcsaládban, 1967-ben. Művészeti tanulmányaimat Budapesten végeztem Záborszky Gábor festőművész, és Konstantin László grafikusművész irányításával. 1990-től Köllő Miklós Pantomimszínházában dolgoztam jelmeztervezőként.1991-től voltam 10 éven át a Táncművészet c. folyóirat grafikusa. 1993-tól foglalkozom hivatásszerűen festészettel. 2001-től vagyok tagja a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének.Plein-air festőnek tartom magamat, így rendszeresen járok a természetbe festeni, művésztelepekre, alkotótáborokba itthon és külföldön. De a műterem, és az otthon is nyújt inspirációt. Budapesten, Budafok Rózsavölgyben élünk leányommal, és szintén festőművész édesanyámmal Halácsy Máriával. 1998-ban fedeztem fel a Szigetköz csodálatos vízivilágát, ami arra késztetett, hogy közel 10 éven át rendszeresen újra meg újra visszatérjek ide festeni. Ebből az időszakból több önálló kiállításom törzsanyaga született meg. Dalmácia egyik gyönyörű szigete Hvar ,hosszú ideig itt működött Molnár Károly művésztelepe, ahová 2009-től tíz éven keresztűl minden tavasszal és ősszel vissza tértem egy egy hónapot dolgozni.
Több éve már, az eddigi tapasztalataim átadása is foglalkoztat. ArtNatura néven a festészet oktatásával is foglalkozom . Tanítványaim plein air és természet utáni festést, rajzolást tanulhatnak . Rendszeresen tartunk táborokat és pár napos kurzusokat. Gyakori látogatója vagyok meghívásos művésztelepeknek mint pl.a Nagymegyeri/Szlovákia / ,Tihanyi, Császártöltési , Zalaszentgyörgyi, Izsáki, Söjtöri, vagy a Alsópáhoki alkotótáboroknak. Az idén meghívást kaptam októberben a Felsőbányai művésztelepre ahol a nagybányai hagyományokon és szellemiségen alapuló munka folyik. Emellett magam is szervezek művésztelepet minden év szeptemberében a Zala megyei Söjtörön, ahová szintén hivatásos művészeket hívunk. Az utóbbi évek nagyobb önálló kiállításai 2016-ban Kolozsváron a Magyar Operában és az év őszén Veszprémben a Petőfi Színházban voltak. 2017-ben a Pesti Divat Magazinban és 2018 novemberében a Diplomata Magazinban bemutató cikk jelent meg rólam.
Mivel elsősorban a fények , a természet, a víz jelenségei foglalkoztatnak, továbbá a portré és a figurális témák , ehhez keresem a számomra felemelő különleges vizuális élménnyel bíró helyszíneket, modelleket, melyek a külső és belső szépség kifejezésére egyaránt késztetőek. Célom az élményt a nézőnek átadni a saját festői eszközeimmel úgy, hogy ugyanazt az örömöt oszthassam meg velük, amit a látvány felfedezésekor magam is átéltem. Többnyire olaj és akvarell technikával dolgozom vászonra, farostra és kézzel merített akvarell papírra. Műfaji határaim nincsenek, foglalkoztat a tájkép ,csendélet, akt, portré, figurális-,és állatábrázolás egyaránt. 1993-tól több mint 40 önálló kiállításon mutatkoztam be . Eddigi kiállításaim többek között:1993 Fehérgyarmat1995,2000 Esztergom1996, 2000, 2004 2012 Budapest1998 , 2000 Szombathely1998, 2002 , 2012 Mosonmagyaróvár2000 Kapolcs, Művészetek Völgye2008 Bécs1002, 2010 Balatongyörök / édesanyámmal közösen /2011 Hvar / Horvátország /2012. Budapest, Mosonmagyaróvár2013 2014. Budapest2016 Gyenesdiás Budapest Kolozsvár Veszprém2017 Budapest Gyenesdiás Balatongyörök2018 Pécs Nagykanizsa ...
Rólam, mások
Magam bemutatása mellett, álljon itt kiegészítésként a
legutolsó, (2024 május 4-én, a budafoki Magdolna Udvar Galériájában a "
Természet mámora" címmel nyílt) önálló kiállításomnak a munkásságomat
bemutató-elemző, - annak kissé kibővített változatának - ott megjelent a szövege is.
"Bottyán Marianna (B.M.) a hazai kortárs figuratív plein air festészet egyik kiemelkedő, reprezentáns képviselője. Festő családban nőtt fel, és miután a gyermekkorában komolynak indult táncművészeti karrierje zátonyra futott, a család alkotói szellemiségének nyomdokain haladva a képzőművészetet választotta életpályájának, bár némi kitérők ezután is voltak. Képzőművészeti tanulmányainak elvégzése után, 1990-től Köllő Miklós pantomim színházának jelmeztervezője, majd 1991-től tíz éven át a Táncművészeti folyóirat grafikusa lesz. 1993-tól foglalkozik intenzíven festészettel, 2001-től tagja a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének , azóta hivatásos képzőművész. Egy évtizeden át nyarakat tölt lent a Szigetközben és festi annak vizivilágát, közben hosszú évekig tavasszal és ősszel egy dalmáciai művésztelepen alkothat.Az utóbbi években fellendülő hazai művésztelepeknek is keresett festője. A söjtöri plein are festők nyári művésztelepét már ő maga szervezte meg, és irányította. Több mint húsz éve él a budapesti Rózsavölgyben lányával és édesanyjával. . Néhány éve festőiskolát nyitott felnőttek számára, ArtNatura néven, ahol a plein are festészet nyomdokain végez színvonalas művészetpedagógiai munkát. Egyre több festőiskola kedvelt, meghívott művész- tanára.
BM. festői világképe, alkotói világának néhány jellemző stílusjegye:
Festői világképének forrásvidéke a magyar impresszionizmus és realizmus legjobb hagyományait képviselő nagybányai iskola,melynek stílusjegyei máig meghatározóak festészetében, amely ugyanakkor sajátos egyéni látásmódjának, többek között a már- már panteisztikus természet -szemléletének.köszönhetően további egyedi stílusjegyekkel gazdagodott. Vérbeli kolorista, képeit a tematikai sokszínűség is jellemzi. Festményei a látványból, a láthatóból indulnak ki, de mindig túlmutatnak azon, rejtett dimenziók irányába. Képei a látvány igézetében születnek, belőlük ennek a derűje árad, még a komorabb témájú képekből is. Célja, hogy a látvány misztikumát a néző felé közvetítse. Festészetének mottója lehetne: " a színek mámoráról – szívem mámorával" .
B.M. festészetének itt előbb egy festői módszerhez tartozó, majd egy festői világképhez köthető aspektusát említem meg, ragadom ki a sok közül.
A figuratív festészet népszerűségének, a művészetek közötti kitüntetett szerepének befogadás lélektani magyarázata többek között az, hogy a festmény úgymond billeg a két és három dimenziósság határán: egyszerre van jelen a vászon síkbelisége és a háromdimenziós látvány-illúzió, mely beindítja a " kint is vagyok- benn is vagyok " kettősségének, játékosságának megtermékenyítő élményét. A kép textúrája, de leginkább a hangsúlyozott faktúrája (az ecsetvonások, a festőkés nyomok lenyomatai ) mintegy harmadik játékosként belépve még inkább növelik, bonyolítják, izgalmasabbá teszik ezt a játékot, hiszen a felületi formáknak maguknak is van téri hatásuk. És ami itt a legfontosabb, hogy a kép faktúrája árulkodó! A festői kéz gesztusai szó szerint is, és átvitt értelemben is az alkotók kézjegyei. Egyben lenyomatai a művész legbelsőbb érzelmi – indulati állapotának, azoknak őszinte tudatalatti feltárulkozásai. Az anyag megőrzi a pillanat dinamikáját, indulati töltetét. Az íráskép grafológiai elemzéséhez hasonlóan a faktúrák jelenléte, kihangsúlyozása jelentősen hozzájárul a kép értelmezéséhez, élvezetéhez, ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a képhez is és alkotójához is. Nem mindenki fest így. Stílus és alkat kérdése is sok más mellett. Mariann azonban ilyen festő, nem szándékoltan – ösztönösen. Ha elég közelről vesszük szemügyre képeit, feltárulkozik a képek felületeinek ez a csodálatos gesztusvilága, és ezzel együtt, egy maga is játékos, intuitív, őszinte, érzelmileg fűtött, csupa- szív,de öntörvényű alkotó belső világa is. Mindezzel többletként hozzájárulva a kép értelmezéséhez, és a vele való azonosuláshoz is. Számomra B.M. festészetének ez egy jelentős értéke.
Bottyán M. bevallottan, alapvetően vérbeli plein air festő. Még akkor is, amikor műtermi, belső, beállított kompozíciókról van szó. A plein air szó szerint nyílt levegőt jelent. A plein air festő kint a szabad térben alkot, ahol a külső szabadtéri megvilágítás, a fények és árnyékok, a nap beesési szögének, a levegő páratartalmának, a felhők játékának köszönhetően idővel gyorsan változnak. Ebből legalább két dolog következik. Az egyik technikai jellegűnek tűnik, de mégsem csak az: a fény-árnyék viszonyok sokszor néhány óra alatt drasztikusan megváltozhatnak, így a kép nagy részével ennyi idő alatt el kell készülniük.
Ez profizmus nélkül nem megy: biztos vonalvezetés, színkezelés, a
szerkezetileg, hangulatilag és a színvilág szempontjából lényeges elemek
gyors felismerése …Ezt a folyamatot csak erős intuitív
érzelmi késztetés indíthatja be. Ide intuíció, és mesterségbeli
profizmus szükségeltetik. Mariann mindennek birtokában van. A 25- 30
éves munkássága alatt az 5 perces papír ceruza krokiktól kezdve, az
akvarellen, a portré festészeten keresztül egészen a fal nagyságú
történelmi pannók festéséig mindent magas szinten elsajátított, persze a
legjobban ma is a természet szabadtéri festésekor érzi magát jól .
A természetben való állandó fizikai jelenlét kapcsán, ill. a plein air lényegéből fakadóan a másik lényeges dolog, hogy a kinti erős és sokoldalú fényhatásoknak, valamint a fényviszonyoknak a szabadban való folyamatos változása miatt a lokális színek mellett megjelennek a finom fény és árnyék fokozatok, reflex színek, valőrök, melyek a festői munka során folyamatosan alakulnak, változnak, és melyeknek a festő maga is folyamatos részese, megtapasztalva hogy a valóságnak mennyi különböző arca van-lehet, hogy a dolgoknak mennyi különböző aspektusa van, és mindezt ösztönösen-tudatosan beépíti a képbe. .Legalábbis Mariannál ez történik. A sok különbözőről csak egy kép készül…Egy kép készül a 2,3 óráról, de az egy képben benne van mind a 2,3 óra. Ez az idő sűrítésének és a pillanat megragadásának a képessége is egyben. Aki rendszeresen ilyen közegben alkot, az képes lesz az állandó változás, a mozgás, a létezés és elmúlás örök körforgásában megragadni a pillanat szépségét, a pillanatban az örökkévalóságot. Az impresszionisták ahogy Mariann is, gyönyörűségüket lelik a múlékony világ látványában, az élő és élettelen dolgok szüntelen metamorfózisában, tobzódnak a formákat szétoldó, elnyelő reflexek élvezetében, a sugárzásban, a visszavert és szétszórt fény játékában, sziporkázásban, villanásban. Azt szeretik ami mozog, ami múlékony, a füstök és ködök szeszélyes kavargását, a vizek gyöngyház csillogását, örömmel engedik át magukat a gyors röptű, selyemfényű pillanatnak, az idő futásának. Mariann festészetében azonban ezen túl megjelenik az a plusz is, amit sokan a klasszikus impresszionistáknál már a kortársak is sokszor (az egyik) hiányként könyveltek el. Ez pedig nem más, mint egyfajta jelentés-hordozás. Vagy konkrét dolgokra vonatkozóan, jó néhány képén, vagy általános értelemben minden alkotására értve, amit már vele kapcsolatban említettem is: az,a képessége, hogy a festészet erejével a pillanat szépsége mellett a néző a múló pillanatban is fellelje az örökkévalóságot. Vajda János vers sorával élve azt, hogy: "Csak maga a múlandóság/ Az maga az örökkévaló" (A Balaton partján).
Képei megőrzik az adott látvány tárgyi, vizuális, időbeli- térbeli viszonyrendszerét melyben létezik, mely körülveszi, hiszen ezek feltételrendszere határozza meg a létét, mozgását, megjelenését.) Feltűnő a törekvése az idő megragadására is. Nem megállítására, hanem az időben való létezés megmutatására. Az egymásrautaltság , a minden mindennel összefüggés megjelenítésére. Képei végső soron kísérletek a szétesőben lévő világunk egységének visszaállítására.
Gulyás János
A tárlat néhány képéhez pár soros gondolatot fűztünk, melyek részben alátámasztják, részben kiegészítik a fentieket."